reklama

Prečo z UK ešte domov neísť ?

Slovensko prosperuje (konečne). Od nového roku k nám príde vytúžené Euro, naša ekonomika aj napriek svetovej finančnej kríze stojí veľmi dobre a libra sa dostala pomaly ale isto na úroveň Eura. Tak prečo teda ostávať v krajine, kde vlastne podľa akýchsi - pre mňa zvláštnych - štatistík a kritérií, už ani nie je čo robiť ? Z televízie sa dozvedám ako sa ľuďom za hranicami neoplatí robiť a keďže už ani tá mena nie je to čo bývalo, tak sa raz všetci vrátime na Slovensko, na tú našu rodnú hrudu. S úsmevom dodám, len aby sme sa tam všetci pomestili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (63)

Faktov a skutočností, ktoré by ma teda mali domov ťahať stále viac je povedzme dostatok. Otázkou ostáva, dostatok na čo? Jedným dychom musím priznať, že žiadne iné miesto na Zemi pre mňa nebude Domovom. Tým nádherným miestom, kde stretnem rodinu, miesta na ktoré sa nezabúda, ľudí s ktorými sme vyrastali ako aj všetky tie vône a chute, ktoré vám domov nikto a nikde tak nenahradia. Ja osobne som skutočne rád, a to myslím od srdca, že sa tomu nášmu malému Slovensku tak darí. Ako som napísal na začiatku - konečne. Je mi naozaj jedno či je to zásluhou pána Dzurindu a jeho vlády, alebo to je zásluhou pána Fica a jeho koalície. Pre mňa, mladého človeka žijúceho v UK už takmer 3 roky nastala otázka, či sa vrátiť domov mám, alebo tu ešte nejaký ten čas pobudnem?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Úspech Slovenska a jeho postavenie v Európe je nezvratné. Predsa sa však pre mňa tá pomyselná miska váh priklonila pre UK. Všetko čo sa týka finančných ukazovateľov a prijatia Eura mi je jasné, tiež mi je však jasné aj to, že sa z finančných ukazovateľov a štatistík nenajem. Je to ako s tou našou priemernou mzdou na Slovensku. Je priemerná, ale viac ako polovica ľudí ju stále nemá. Chcel by som však, aby sa to všetko netýkalo iba peňazí, ale hlavne ľudí. Lebo ja si myslím že o tom všetkom to vlastne je. Keby som mal tú schopnosť, chcel by som preniesť práve to "dobré" čo som videl a zažívam každý deň tu, do tej našej dobre sa rozvíjajúcej krajiny. Rovnako by som však priniesol niečo od Slovákov práve Angličanom. Sú to možno maličkosti, ale podľa môjho názoru, na nich stojí celý svet.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak napríklad, cestujem si vo vlaku. Nie je to žiadny rýchlik, idem z Wiganu do Manchestera. Nestíham si kúpiť lístok na stanici a tak nastupujem. Sprievodca mi predáva s úsmevom na tvári lístok, ktorý platím kartou. Asi bežná vec aj u nás (až na to platenie kartou - bez prirážky a poplatkov). Na moje milé prekvapenie ma tento pracovník železníc upozorňuje na možnosť zakúpenia spiatočného lístka aj v prípade, že sa naspäť nechystám a to len z dôvodu lacnejšieho lístka. To hovoríme o cene lístka okolo 3 libier. Milé..aspoň pre mňa. Túto skúsenosť som zažil ešte niekoľko-krát potom aj v autobuse a vo vlaku. Nikto nemôže povedať, že tu ide o peniaze....ide predsa len a len o človeka, o postoj a prístup k ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vrátim sa k peniazom. Hotovosť tu teoreticky nenosím, snáď iba keď sa ideme niekde zabaviť. Kartou platím vždy a všade. Vymoženosť dnes už bežná hádam všade. Na moje prekvapenie, neplatím žiadne poplatky za transakcie, prevody, platbu kartou ani výber z bankomatu...aj keď bankomat nie je ten z mojej banky. Myslím, že to prekvapí a poteší zároveň. Keď narazíte na bankomat ktorý vám peniaze za výber hotovosti vezme, tak vás asi 3 krát pred tým ako uskutočníte samotný výber upozorní a pripomenie vám aj sumu, ktorú za výber zaplatíte. Technická vymoženosť, ale zase dodám..iba pre ľudí, veď pre tých to práve všetko je.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skúsenosť číslo 3. Mobilný telefón, vec ktorú používa dnes každý a hádam aj bez obmedzenia. Operátor, ktorého som aj ja zákazníkom, mi už pol roka pred ukončením zmluvy telefonuje a navrhuje zvýhodnený kontrakt na ďalšie obdobie. Nehovorím o smiešnom návrhu, pretože aj za najnižší možný a navrhovaný paušál si môžem dovoliť telefonovať a SMS-kovať v takom množstve, v akom som to na Slovensku nikdy nemal. Nehovoriac o možnosti využitia internetu a napríklad skypu, teda volania kdekoľvek cez internet zadarmo. Nejde mi však o technické vymoženosti, tie sú tu očividne na vyššej úrovni. Zaujal ma skôr postoj môjho operátora, ktorý sa ma snaží udržať pre seba za každých okolností. Po obyčajnom oznámení, že si to ešte rozmyslím sa bez váhania ponúkajú "veci" naviac. Asi to tak je všade, len ja som takúto starostlivosť o mňa, ako o zákazníka, doma nikdy nezažil aj napriek tomu, že som bol klientom nemenovaného operátora viac ako 8 rokov. Pre každého možno nie, no pre mňa na zamyslenie.

Keď už som pri prístupe k zákazníkom, myslím že tam sme od západu asi najďalej. Prekvapenie na mieste. Kupujem prenosný DVD prehrávač a pri kontrole doma zisťujem, že nefunguje všetko tak ako by malo. Cítim sa "trápne" , keď o týždeň prichádzam do tej istej predajne a oznamujem o čo ide. Riešenie ako z rozprávky, predavač bez slova skontroluje iba doklad o zaplatení a do 5 minút odchádzam s novým prehrávačom s úsmevom na tvári ako mojej, tak aj tej jeho. Iba dodám, ani ho neskontroloval ( aj tento prípad sa mi stal viackrát a vždy s rovnakým prístupom v rôznej predajni, nezáležalo na tom či reklamovaná vec stála 2 libry, alebo 250 ). Povie niekto aj teraz, že je to o peniazoch ? Nemyslím ! Je to o ľuďoch a prístupe k nim. Na Slovensku som si naposledy kúpil fotoaparát. Používal som ho mesiac a potom som ďalšie dva mesiace čakal, kedy mi ho opravia a vrátia. Ale čo sa sťažujem, veď len využili svoje zákonom dané právo na 30 dňovú lehotu. Len škoda, že to bolo VŽDY celých 30 dní. Ja by som prijal skôr to "právo" zákazníka.

Maličkostí ako tieto tu zažívam každodenne a sú na každom kroku, v obchodoch, v úradoch, na cestách..v obyčajnej bežnej ľudskej komunikácii o ktorej to hádam tiež asi bude. Pridám ešte jednu. Šoférovanie. Bude asi snom každého kto TO tu zažil, aby sa vodiči správali na cestách u nás aspoň tak, ako je to tu ( aj keď jazdia na druhej strane ). Pravdu- povediac, nemyslím si že budete stáť na vedľajšej ceste dlhšie ako pol minúty..a asi ani toľko nie. A to ani v prípade, keď je tu zápcha ( trošku väčšia ako v BA ). Nikto tu na nikoho netrúbi a vodiči si takmer vždy vyjdu v ústrety. Sanitka alebo policajné auto prejde aj zápchou takmer bez pribrzdenia a chodci sú tu prvoradí aj napriek červenej na semafore. Nikto sa neháda či mal nohu na prechode predtým, ako zasvietilo červené svetlo. Mladí vodiči majú lepšie autá ako tínedžeri našich bohatých podnikateľov a pri tom na ceste nie je nikto kráľom. Takže ani v tomto prípade nepôjde podľa mňa o technickú vymoženosť či financie. Je to zase len o ľuďoch. O tých, o ktorých tu v prvom rade ide.

Niekedy sa začudujem, keď počujem vyjadrenie mojich anglických priateľov, aký "ignoranti" to angličania vlastne sú. Mohli by sa prísť pozrieť ku nám z času na čas, ja by som im to doprial. Rovnako ako slovákom vidieť ten iný a jednoducho ľudský prístup, bez ohľadu na to, či sú vo vláde tí či oní. Ja nechcem porovnávať domov s touto krajinou. Sú veci, ktoré sú neporovnateľné. Sú však aj veci, ktoré žiadne ekonomické a iné ukazovatele nikdy nevyjadria. Na to som chcel snáď poukázať predovšetkým. Aj v menej rozvíjajúcej krajine sa môže žiť príjemne, ak si ľudia k sebe nájdu cestu, či už ako zákazník a predavač, cestujúci a kontrolór, vodič a chodec....atď. Keď tu budú jeden pre druhého a budú na seba milí. Snáď aj v tomto smere raz "dobehneme" nie-len Európu. Otázka či domov aj napriek všetkým tým úspechom nášho Slovenska a poklesu zahraničnej meny voči euru ísť, bude raz zodpovedaná nielen srdcom, ale aj tými viditeľnými "ukazovateľmi" - ľuďmi a ich správaním sa k sebe.

( Pre absolútnych odporcov tohoto článku a vlastne iba môjho názoru chcem dodať, ja viem že aj na Slovensku sú dobrí ľudia, rovnako ako sa nájdu tí druhí aj v UK. Samozrejme je tu aj možnosť, že všetko to čo som tu napísal sa deje iba v mojom okolí - čomu neverím - a teda v okolí mesta Wigan a nikde inde v UK. Ak tomu však náhodou tak je, tak som vlastne šťastný, že som práve tu :). A ešte niečo...všetko dobré v Novom roku 2009 a úprimne ĎAKUJEM za podporu v roku 2008 )

Peter Mirilovič

Peter Mirilovič

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  0x

..som človek , ktorý stále verí a dúfa vo všeobecné dobro...v jednoduchosť a prirodzenosť ľudstva ako takú..chodím po svete a sledujem všetko čo sa okolo mňa deje...na jednej strane som výnimočný a jedinečný ako každý z vás, ale ne druhej strane som súšasťou každého jednotlivca a som rovnaký ako všetci tí, ktorý žili predomnou, aj ako všetci tí, ktorý prídu po mne.... Zoznam autorových rubrík:  cestovaniefoto-cestovanieAnglicko a život v ňomOzbrojené sily SRScotlandHrady a zámky v UKSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu